Języki świata

Angielski w biurze: 15 zwrotów pozwalających lepiej porozumiewać się w miejscu pracy

Magdalena Blińska
mar 12 2022

Jak podaje Harvard Business Review napisał kiedyś: "Światowy biznes mówi po angielsku". Innymi słowy, angielski biznesowy jest kluczem do otwierania możliwości pracy i nawiązywania kontaktów. Angielskie słowa i wyrażenia mogą być skomplikowane, ale te łatwe do zapamiętania zwroty to doskonały sposób, aby przygotować się na różne sytuacje w biurze.

Zwroty przydatne podczas rozmowy telefonicznej

Co mogę dla Ciebie zrobić?

Cześć Ted! Tu Charlotte. Co mogę dla ciebie zrobić?

Odbieranie telefonu w obcym języku może onieśmielać, dlatego warto mieć pod ręką proste wyrażenie wprowadzające. Zamiast pytać "Czego chcesz?", zapytaj "Czym mogę służyć?" - to uprzejmy sposób, aby zapytać, dlaczego rozmówca dzwoni. W ten sposób można mu pomóc w przyjazny i skuteczny sposób.

Próbuję się dodzwonić do...

Halo, tu Priya. Próbuję się skontaktować z Gill z działu kadr.

Jeśli znasz dosłowne znaczenie słowa "sięgnąć" jako próby złapania lub przytrzymania się czegoś, może to brzmieć trochę przerażająco, ale nie martw się!

Jeśli chcesz do kogoś "dotrzeć", oznacza to, że chcesz się z nim skontaktować. Czasami trzeba porozmawiać z kilkoma osobami, aby móc zadzwonić do właściwej osoby. Ten zwrot wydaje się mniej wymagający niż pytanie: "Gdzie jest Gill z działu kadr?".

Nie do końca to zrozumiałem

Nie do końca to zrozumiałemCzy mógłbyś powtórzyć to, co właśnie powiedziałeś?

Spójrzmy prawdzie w oczy - nawet w naszym pierwszym języku czasami nie jesteśmy w stanie zrozumieć osoby, która jest na drugim końcu linii. Specjalistyczne słownictwo i skróty w drugim języku mogą być jeszcze bardziej mylące! Jeśli powiesz komuś: "Nie dosłyszałem tego", zrozumie, że tego nie słyszałeś i zazwyczaj będzie powtarzał wolniej i wyraźniej.

Zwroty przydatne w komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej

Kontaktuję się, ponieważ...

Witaj, Lei! Kontaktuję się z Tobą, ponieważ Mam dla Ciebie propozycję biznesową.

Może to być mylące, ale "wyciąganie ręki" to coś innego niż próba "dotarcia do kogoś". Rozpoczynanie wiadomości od słów "kontaktuję się, ponieważ..." to uprzejmy i skuteczny sposób na wyjaśnienie, dlaczego wysyłasz wiadomość. Oczywiście nie zaszkodzi dodać "Mam nadzieję, że wszystko w porządku" lub inne przyjacielskie pozdrowienie, jeśli znasz już osobę, do której wysyłasz e-mail.

Odezwę się do Ciebie

Odezwę się do Ciebie w sprawie tego raportu, jak tylko skończę projekt z Mią!

Terminy, terminy, terminy. Może się zdarzyć, że będziesz żonglować kilkoma sprawami naraz i będziesz musiał skupić się na niektórych projektach, a inne odłożyć na później. Jeśli powiesz: "Odezwę się do ciebie", druga osoba zrozumie, że jesteś teraz zajęty, ale poświęcisz jej czas, aby jej pomóc tak szybko, jak tylko będziesz mógł.

Chciałam tylko dodać...

Cześć Weronika! Chciałam nawiązać w sprawie e-maila, który wysłałem w poniedziałek...

Wszyscy jesteśmy zajęci i wszyscy wiemy, jak to jest zalogować się na swoje konto e-mail i zobaczyć dużą liczbę pilnych wiadomości. Czasami ludzie nie od razu się do nas odzywają (widzisz, co zrobiłem?).

Rozpoczynając wiadomość od stwierdzenia "Chciałem tylko uzupełnić", uprzejmie przypominasz odbiorcy, że nie odpowiedział jeszcze na Twoją ostatnią wiadomość. Bezceremonialne pytanie "Czy widziałeś mojego ostatniego e-maila?" lub "Czy jest jakiś powód, dla którego nie odpowiedziałeś na mojego e-maila z zeszłego czwartku?" może urazić wielu użytkowników języka angielskiego. Sprawia wrażenie niegrzecznego i agresywnego.

Znajdź swojego idealnego korepetytora języka angielskiego online

Preply to wiodąca platforma edukacyjna, która zapewnia lekcje 1 na 1 z certyfikowanymi korepetytorami za pośrednictwem ekskluzywnego oprogramowania do czatów wideo.

  • Zobacz korepetytorów
  • 1456 opinii, "Doskonałe"

Zwroty dotyczące prowadzenia biurowej small talk

Czym się zajmujesz?

Jestem pracownikiem działu obsługi klienta. Czym ty się zajmujesz?

Jeśli spotykasz się z kimś po raz pierwszy, jest to świetne pytanie otwierające. Zadając pytanie "Czym się zajmujesz?", będziesz w stanie zrozumieć, na czym polega praca drugiej osoby. Jest to pomocne zarówno przy rozpoczynaniu rozmowy, jak i przy prowadzeniu interesów, ponieważ trzeba wiedzieć, czy i jak będziecie razem pracować.

Jak to się stało, że zająłeś się...?

Fajnie, że pracujesz nad robotyką! Jak to się stało, że zostałeś być inżynierem?

"Jak to się stało, że...?" oznacza "co skłoniło Cię do wyboru tej kariery?". Nigdy nie zaszkodzi zapytać o pasje i ścieżkę kariery drugiej osoby! To zdanie zawsze prowadzi do dobrej rozmowy, ponieważ druga osoba prawdopodobnie będzie miała wiele do powiedzenia na temat swojej pracy. To z kolei prowadzi do wielu innych pytań i prawdopodobnie do naturalnej pogawędki.

Jak się sprawy mają w...?

Hej Michelle! Jak się sprawy mają w sprzedaży?

Jeśli chcesz zapytać kolegę o najnowsze wiadomości z jego działu, możesz zapytać go: "Jak się sprawy mają w...?".

To pytanie pokazuje, że zależy Ci na tyle, by pamiętać, jakie zadania wykonuje druga osoba i jak sobie radzi. Jest ono również przydatne, jeśli chcesz zacząć rozmawiać o interesach, ponieważ druga osoba prawdopodobnie zada Ci to samo pytanie. Wtedy można opowiedzieć o swojej pracy i od tego momentu rozmawiać o współpracy.

Zwroty dotyczące negocjowania umowy

Jak doszliście do tej ceny/kosztów?

Nie jesteśmy pewni, czy 200 USD za sztukę jest naprawdę uczciwe. Jak doszliście do tej ceny?

"Dojść do" ceny to bardziej podniosły i uprzejmy sposób powiedzenia "dojść do" ceny. Na przykład: jakie masz powody, aby zaproponować cenę, którą właśnie zaproponowałeś?

Informacje finansowe są ważne, gdy próbujesz zawrzeć umowę, dlatego musisz zadawać właściwe pytania. Zadawanie pytań typu "jak" i "dlaczego" zamiast pytań typu "tak" lub "nie" pomaga w sprawnym przeprowadzeniu transakcji.

Chcielibyśmy złożyć kontrpropozycję

Dziękujemy za ofertę w wysokości 100 000 USD. Biorąc pod uwagę cenę sprzętu biurowego, chcielibyśmy złożyć kontrpropozycję w wysokości 75 000 USD.

Druga strona może zaproponować cenę lub warunki, które nie odpowiadają Twojemu budżetowi lub potrzebom. Złożenie "kontrpropozycji" to uprzejmy sposób na odrzucenie tych warunków i przedstawienie własnej propozycji. Oczywiście może ona zaproponować kontrpropozycję do Twojej kontrpropozycji - ale tu pojawia się następny zwrot!

Najważniejsze jest to, że...

Wniosek jest taki, po prostu nie możemy zgodzić się na zapłacenie takiej kwoty.

Negocjacje to sztuka, ale czasami trzeba być po prostu bezpośrednim. W pewnym momencie trzeba powiedzieć drugiej stronie, jaka jest "linia końcowa" - w którym punkcie (punktach) po prostu nie można pójść na kompromis. Zwrot ten pochodzi od dolnego wiersza arkusza budżetowego, który pokazuje ostateczne saldo.

Zwroty do rozmowy z przełożonym

Czy można rozmawiać z...?

Cześć, tu Reyna. Czy mogłabym rozmawiać z Panem Xi?

Jeśli chcesz porozmawiać ze swoim przełożonym, to jest to świetny początek rozmowy. Kiedy rozmawiasz z przełożonym w miejscu pracy, bardzo ważne jest, aby być uprzejmym. Zamiast używać zwrotów "czy mogę...?" lub "czy możesz...?", zapytaj, czy rozmowa z przełożonym "byłaby możliwa", aby pokazać, że szanujesz jego stanowisko. Zwrotu tego można również używać w kontaktach ze współpracownikami lub partnerami z firm anglojęzycznych - nigdy nie można być zbyt uprzejmym!

Czy jest sposób...?

Czy jest jakiś sposób możemy znaleźć bardziej efektywne czasowo rozwiązanie problemu z dystrybucją?

Możesz użyć tego zwrotu, gdy przedstawiasz sugestie swojemu menedżerowi. Pytanie "czy jest sposób, aby...", po którym następuje sugestia, pokazuje, że możesz mieć pomocne pomysły, ale szanujesz autorytet przełożonego, który podejmuje ostateczną decyzję. Zwrot ten jest również przydatny przy składaniu kontrpropozycji, ale nie może być postrzegany jako niegrzeczny lub niestosowny.

Czy ma Pan/Pani dla mnie jakieś uwagi?

Dziękuję za recenzję mojego projektu! Czy masz dla mnie jakąś informację zwrotną?

"Informacja zwrotna" to porada dotycząca tego, co zrobiłeś dobrze lub źle. W rozmowach z przełożonym zawsze ważna jest otwarta komunikacja. Prośba o "informację zwrotną" pozwoli Ci porozmawiać o tym, co robisz dobrze i jakie obszary możesz poprawić. Ponadto przełożony z większym prawdopodobieństwem odpowie pomocnymi uwagami, jeśli pytanie zostanie zadane w bezpośredni, ale uprzejmy sposób.

Podsumowanie

Nauka słownictwa Business English jest niezbędna w nowoczesnym miejscu pracy. Nawet bez znajomości dużej ilości słownictwa czy gramatyki angielskiej, znajomość tych zwrotów pomoże Ci opanować podstawy. Oczywiście, te piętnaście to tylko punkt wyjścia. Jeżeli naprawdę potrzebujesz płynnie posługiwać się językiem angielskim w biznesie, skorzystaj z usług kilku korepetytorów języka angielskiego w biznesie online na Preply!

Na Preply znajdziesz tysiące wspaniałych nauczycieli angielskiego, którzy udzielą Ci lekcji z zakresu słownictwa niezbędnego w Twojej karierze zawodowej. Na co więc czekasz? Najważniejsze jest to, że angielski jest językiem biznesowym numer jeden-i w najbliższym czasie nigdzie się nie wybiera.

Udostępnij