Języki świata

Kultura biznesowa w Hiszpanii: Wszystko, co musisz wiedzieć w 2022 r.

Piotr Dąbkiewicz
kwi 5 2022

Jeśli czytasz ten artykuł, być może znalazłeś w Hiszpanii świetne możliwości biznesowe. Ale zanim przeniesiesz się do kraju słynącego z flamenco, futbolu i jedzenia, możesz zadać sobie kilka pytań.

"Czy hiszpańska kultura biznesowa różni się od kultury biznesowej w Wielkiej Brytanii lub Stanach Zjednoczonych?

"Czy są jakieś zwyczaje biznesowe, które powinienem poznać przed wyjazdem?".

"Jak naprawdę wygląda prowadzenie działalności gospodarczej w Hiszpanii?".

Jeśli tak, to jesteś we właściwym miejscu. Nasz aktualny przewodnik po kulturze biznesowej w Hiszpanii odpowie na wszystkie te pytania i nie tylko.

Typowe godziny pracy

Biura w Hiszpanii tradycyjnie pracują w godzinach od 10.00 do 19.00, z długą przerwą na lunch od 14.00 do 16.00. od 14.00 do 16.00. W dużych miastach, takich jak Barcelona, Madryt i Walencja, wiele hiszpańskich firm zaprzestało tej praktyki sjesty na rzecz harmonogramu pracy od 9.00 do 16.00.

W całym kraju pracownicy zatrudnieni na pełny etat pracują zazwyczaj około 40 godzin tygodniowo, co jest zgodne z co jest zgodne z przeciętnym tygodniem pracy pracownika w UE, wynoszącym 40,3 godziny. (Według danych Eurostatu Unii Europejskiej tydzień pracy wynosi od 37,8 godzin (Dania) do 42,3 godzin (Wielka Brytania).

Mimo że hiszpańskie firmy zazwyczaj pracują od poniedziałku do piątku, rząd hiszpański zgodził się podjąć próbę skrócenia tygodnia pracy do czterech dni w marcu 2021 r. Mimo że środek ten został wprowadzony w celu zmniejszenia narażenia na COVID-19, pozytywne tendencje (takie jak zmniejszenie absencji) sprawiły, że 32-godzinny tydzień pracy stał się atrakcyjną opcją dla firm nawet po wybuchu pandemii.

Równowaga między pracą a życiem prywatnym

Istnieje powszechny stereotyp, że hiszpańscy specjaliści nie pracują ciężko, a nawet wcale. Choć równowaga między pracą a życiem prywatnym różni się w zależności od firmy, niepotwierdzone i dane statystyczne wskazują na to, że stres i wypalenie zawodowe są w Hiszpanii tak samo prawdopodobne jak w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. Ważne jest, aby nie romantyzować hiszpańskiej kultury biznesowej jako permanentnej sjesta.

Mimo to można bezpiecznie powiedzieć, że nadal będziesz mógł cieszyć się weekendowymi wycieczkami na Costa del Sol lub z licznych zabytków historycznych, które kraj ten ma do zaoferowania, ponieważ wprowadzono krajowe przepisy chroniące pracowników przed przepracowaniem i wyzyskiem.

Chociaż praca do późnych godzin wieczornych jest w Hiszpanii powszechna (kolacja jest zwykle spożywana o 21:00 i może trwać nawet do 23:00), zgodnie z prawem pracownicy nie mogą pracować dłużej niż 9 godzin dziennie. Dodatkowo, hiszpańskie firmy są obecnie są prawnie zobowiązane do rejestrowania dziennego czasu pracy, aby zapewnić, że pracownicy otrzymają rekompensatę za nadgodziny.

Etykieta biznesowa w Hiszpanii

W każdej kulturze odpowiednia etykieta ma zasadnicze znaczenie dla dobrego prowadzenia interesów, a Hiszpania nie jest tu wyjątkiem. Strój jest często tradycyjny i formalny, ciemne kolory nosi się zimą, a jaśniejsze latem.

Nie należy nosić niczego "krzykliwego" lub "krzykliwego", takiego jak jaskrawe kolory, duża biżuteria lub odważne wzory. Na dobre i na złe może to odwrócić uwagę od prowadzonej transakcji biznesowej i obniżyć wiarygodność jako kompetentnego profesjonalisty.

W dużych miastach, takich jak Barcelona czy Madryt, lub w branżach, które stosują bardziej nowoczesne metody pracy, formalny strój może nie być konieczny. Na przykład, wiele firm technologicznych lub "start-upów" zlikwidowało zasady dotyczące ubioru i pozwala pracownikom nosić to, na co mają ochotę. Przed rozpoczęciem nowej pracy należy dowiedzieć się w dziale kadr, jakie są oczekiwania.

Należy pamiętać, że prezenty nie są typowym elementem etykiety biznesowej w Hiszpanii, a wręczanie drogich lub wyszukanych prezentów przed osiągnięciem porozumienia może być postrzegane jako być postrzegane jako łapówka. Jeśli zdecydujesz się na wręczenie prezentu, akceptowalne jest ofiarowanie czegoś wysokiej jakości, ale skromnego, na zakończenie transakcji biznesowej.

Choć wizytówki powoli zanikają wraz z popularnością sieci internetowych, nadal można je wymieniać na początku spotkania. Nie zapomnij, aby przynajmniej jedna strona wizytówki była przetłumaczona na język hiszpański!

Komunikacja

Komunikacja w środowisku zawodowym może budzić niepokój, ale pamiętanie o kilku kluczowych kwestiach może pomóc złagodzić nerwy. Grzeczny uścisk dłoni jest odpowiednim hiszpańskim powitaniem biznesowym, zwłaszcza jeśli spotykacie się po raz pierwszy. (W hiszpańskiej kulturze biznesowej osoby, które się nie spotkały, zazwyczaj się nie całują, w przeciwieństwie do spotkań towarzyskich).

Zwracając się do innego profesjonalisty, trzymaj się tytułów takich jak señor i señorai powstrzymać się od używania imion, dopóki druga strona tego nie zrobi. Gdy lepiej poznasz swoich hiszpańskich współpracowników, mogą się oni rozluźnić w Twoim towarzystwie i możesz zauważyć, że stoją blisko Ciebie lub mówią głośno. Jest to norma kulturowa w Hiszpanii, która sygnalizuje, że Twój rozmówca jest zainteresowany tym, co masz do powiedzenia.

Rozmawiając z hiszpańskim współpracownikiem, czy to prywatnie, czy zawodowo, unikaj negatywnych odpowiedzi na pytania. Na przykład, jeśli ktoś zapyta Cię o opinię na temat pomysłu, który zgłosił, unikaj odpowiedzi "No estoy de acuerdo que..." ("Nie zgadzam się, że...") lub "Estoy en contra de..." ("Jestem przeciwny...").

Zamiast tego zacznij od słów: "Me parece que..." ("Wydaje mi się, że...") i podkreśl kilka pozytywnych aspektów ich pomysłu, zanim zaproponujesz nową sugestię. Jeśli naprawdę musisz się bezpośrednio nie zgodzić, spróbuj złagodzić cios, dodając "Z całym należnym szacunkiem..." ("Z całym należnym szacunkiem...") lub "Puede que me equivoque, pero..." ("Mogę się mylić, ale..."). Dbałość o poprawność gramatyczną również jest bardzo ważna! Zapominanie o różnicy między a usted? Martwisz się, że używasz niewłaściwego czasu. Sprawdź Arkusz ćwiczeń z prostych zasad gramatyki hiszpańskiej.

Kulturowe tabu

Prowadząc interesy w Hiszpanii, najlepiej unikać pewnych tematów rozmów. Nawet jeśli żartujesz, trzymaj się z dala od wszelkich sugestii, że Hiszpanie prawie nie pracują lub zawsze się spóźniają. Te stereotypy mogą być szczególnie frustrujące, ponieważ w wielu firmach w Hiszpanii panuje duża konkurencja.

Ogólnie rzecz biorąc, unikaj krytykowania hiszpańskiej kultury, polityki i ludzi. Dotyczy to również tożsamość narodową (zwłaszcza niepodległości Katalonii) i różnic regionalnych. Nawet w żartobliwym tonie może to wyglądać na niegrzeczne i może urazić rozmówcę. Inne drażliwe tematy, których należy unikać to Hiszpania frankistowska (dyktatura w latach 1939-1975), walki byków i hiszpańska gospodarka.

Dobra wiadomość jest taka, że jest wiele innych tematów do omówienia, a wszystkie są świetną okazją do ćwiczyć swój hiszpański! Aby rozmowa była przyjazna i lekka, trzymaj się tematów swobodnych, takich jak niesamowita hiszpańska kultura jedzenia lub najnowsze wiadomości sportowe.

Uwaga: jeśli jesteś Amerykaninem, poruszaj temat "futbol amerykański kontra piłka nożna" tylko wtedy, gdy dobrze znasz rozmówcę i jesteś przygotowany na długą dyskusję!

Wakacje

Hiszpania ma dziewięć świąt narodowychoraz dodatkowe święta państwowe i lokalne, które różnią się w zależności od regionu. Pracownicy zatrudnieni w pełnym wymiarze godzin mają prawo do co najmniej 22 dni płatnego urlopu wypoczynkowego w rokuMożesz jednak skorzystać z większej ilości dni, zgodnie z umową z pracodawcą. (Przy okazji, warto zapoznać się z różnymi rodzajami umów o pracę, zanim przed podjęciem decyzji o wyjeździe do Hiszpanii).

Od stycznia 2021 r, urlop macierzyński i ojcowski wynosi szesnaście tygodni dla obojga rodziców. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii matki mogą wziąć do 52 tygodni urlopu (przy czym 26 tygodni to normalny urlop macierzyński), a ojcowie od jednego do dwóch tygodni. W Stanach Zjednoczonych nie istnieje nie ma krajowej polityki gwarantującej płatny urlop dla zatrudnionych kobiet, które urodziły dziecko.

Hiszpańscy pracownicy zazwyczaj mają wolne w sierpniu, dlatego w miesiącach letnich hiszpańskie firmy mogą być trudno dostępne. Należy dopilnować, aby do tego czasu zakończyć wszelkie sprawy związane z transakcjami biznesowymi z hiszpańską firmą lub przygotować się na kolejne cztery tygodnie, zanim negocjacje zostaną wznowione.

Spotkania biznesowe w Hiszpanii

Spotkania w hiszpańskich firmach są zazwyczaj mniej formalne niż w innych krajach. Jednocześnie kultura biznesowa w Hiszpanii może być dość hierarchiczna, dlatego należy zwracać uwagę na to, aby mówić tylko wtedy, gdy jest to właściwe ze względu na zajmowane stanowisko. Hiszpańskie spotkania biznesowe są uważane za czas na otrzymywania instrukcji od kierownictwa wyższego szczebla a nie na debatę czy rozwiązywanie problemów.

Pamiętaj, że tempo hiszpańskich spotkań biznesowych może być inne niż to, do którego jesteś przyzwyczajony w swoim kraju. Ludzie na ogół twierdzą, że hiszpańska kultura biznesowa wydaje się nieco wolniejsza niż w innych środowiskach zawodowych, w których wcześniej uczestniczyli.

Zamiast starać się przyspieszyć spotkanie (co zostanie odebrane jako niegrzeczne i aroganckie), potraktuj to jako okazję do budowania relacji. Chociaż spotkania stanowią pomoc w przygotowaniu się do reszty tygodnia pracy, są również doskonałym momentem, aby porozmawiać i dowiedzieć się więcej o swoich hiszpańskich partnerach biznesowych. Jeśli chcesz poćwiczyć umiejętność słuchania i rozumienia, sprawdź 6 hiszpańskich podcastów, które szybko poprawią Twoje rozumienie tekstu.

Negocjacje biznesowe w Hiszpanii

Wykorzystanie znajomości jest kluczem do udanych negocjacji biznesowych w Hiszpanii. Długoterminowe relacje są wysoko cenione w hiszpańskiej kulturze biznesowej, dlatego ważne jest, aby przez cały czas nie wchodzić w konfrontację i utrzymywać uczciwe warunki umów.

Według Lothara Katza Przewodnik po negocjacjach w biznesie międzynarodowympozytywna, wytrwała postawa" to najlepszy sposób na zdobycie szacunku otaczających Cię profesjonalistów biznesowych. Zbyt bezpośrednia postawa będzie odbierana jako agresywna i może doprowadzić do zerwania umowy, nie mówiąc już o naruszeniu wiarygodności zawodowej.

Należy pamiętać, że w hiszpańskiej kulturze biznesowej informacje są cennym elementem wymiany biznesowej. Ludzie mogą niechętnie dzielić się swoją wiedzą, zanim nie osiągną konsensusu.

W związku z tym nie bój się używać informacji zawodowych jako karty przetargowej podczas prowadzenia interesów w Hiszpanii. Podobnie jak w przypadku spotkań, tempo negocjacji biznesowych w Hiszpanii jest zazwyczaj wolne. Pośpiech w negocjacjach tylko zmniejszy szanse na osiągnięcie warunków, które będą do zaakceptowania przez obie strony.

Nawiązywanie kontaktów w Hiszpanii

Podobnie jak na całym świecie, kontakty w Hiszpanii są coraz bardziej cyfrowe, a profesjonaliści łączą się ze sobą na globalnych portalach internetowych, takich jak LinkedIn, Xinglub Opportunity. W Hiszpanii istnieje kilka źródeł profesjonalnych biznesowych grup networkingowych na poziomie krajowym, m.in. Business Network International, Club de Exportadores e Inversoresoraz Hiszpańska Izba Handlowaktóra jest największą w kraju siecią biznesową skupiającą lokalne organizacje.

Dla osób zainteresowanych równością płci w miejscu pracy i rozwojem zawodowym kobiet, Professional Women's Network ma oddziały w Madrycie, Barceloniei Bilbao.

Należy pamiętać, że tradycyjne firmy (zwłaszcza te spoza dużych miast) mogą wykorzystywać bardziej konwencjonalne sposoby nawiązywania kontaktów, takie jak więzi społeczne lub zawodowe wynikające z relacji lokalnych.

Nawiązywanie kontaktów polega przede wszystkim na rozmowie, dlatego najlepszym sposobem na skuteczne nawiązanie kontaktów w Hiszpanii jest poprawienie swoich umiejętności posługiwania się językiem hiszpańskim. Dobrą wiadomością jest to, że łatwo jest poprawić swoje umiejętności konwersacji online. Sprawdź te aplikacje do nauki hiszpańskiego jeśli potrzebujesz podszkolić swoje umiejętności. W krótkim czasie będziesz mógł podzielić się swoją historią z potencjalnymi partnerami biznesowymi.

Biznesowe kontakty towarzyskie w Hiszpanii

Większość biznesowych spotkań towarzyskich w Hiszpanii odbywa się podczas posiłków, które mogą być zarówno obiadem, jak i kolacją. Jeżeli nie zaprzyjaźnisz się ze swoimi hiszpańskimi partnerami biznesowymi, nie oczekuj, że zostaniesz zaproszony na posiłek do ich domów, ale raczej do restauracji lub kawiarni.

Podczas spotkań towarzyskich w celach biznesowych należy pamiętać, że normy społeczne i kulturowe w Hiszpanii mogą się różnić od tych, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Kontakt fizyczny jest bardziej normalny w kulturze hiszpańskiej niż w innych i nie musi sugerować bliskiej relacji.

Pamiętaj, że nie zawsze zawsze Pamiętaj, że nie zawsze musisz rozmawiać o interesach, ale staraj się, aby rozmowa była lekka. Najlepszy sposób, aby poczuć się pewnie? Nauczyć się kilku podstawowych słów i zwrotów dla początkujących aby mieć pewność, że rozpoczniesz rozmowę we właściwy sposób.

Posiłki biznesowe

W Hiszpanii wspólny posiłek pomaga profesjonalistom poznać się poza biurem. Niekoniecznie są one przeznaczone do omawiania negocjacji biznesowych, ale raczej do budowania relacji i zaufania. W związku z tym zwykle zaczynają się około 21.00 i mogą trwać do późnych godzin nocnych.

Chociaż nie jest uważane za niegrzeczne wychodzenie przed wszystkimi, należy zostawić sobie dużo czasu na "sobremesa", hiszpańską tradycję kontynuowania rozmowy nawet po zjedzeniu wszystkich potraw.

Mimo że to gospodarz zazwyczaj płaci rachunek, ułatwi to Twoje zawodowe (i osobiste) relacje z daną osobą, jeśli w miarę możliwości zaprosisz ją na posiłek w przyszłości. Ten gest na pewno zostanie zapamiętany!

Oferujemy korepetycje online z ponad 50 języków.

Preply to jedna z wiodących platform edukacyjnych, która zapewnia lekcje 1 na 1 z certyfikowanymi korepetytorami za pośrednictwem ekskluzywnego czatu wideo.

  • Znajdź mojego korepetytora online teraz
  • 1456 opinii, "Doskonały"

Podsumowanie

Podczas prowadzenia interesów w Hiszpanii, znajomość hiszpańskiej etykiety biznesowej i norm kulturowych jest kluczowa. Co więcej, zapamiętanie kilku głównych punktów dotyczących skutecznej komunikacji będzie bardzo pomocne w płynnym przejściu na płaszczyznę zawodową.

Wciąż nie jesteś pewien? Jednym z najlepszych sposobów, aby poczuć się bardziej komfortowo z kulturą biznesową w Hiszpanii jest skontaktowanie się z korepetytorem języka hiszpańskiego na Preply. Tysiące wspaniałych nauczycieli z doświadczeniem w kulturze biznesowej oferuje korepetycje z języka hiszpańskiego 1 na 1 aby zaspokoić wszystkie Twoje indywidualne potrzeby językowe.

Na co więc czekasz? W hiszpańskiej kulturze biznesowej sukces zawodowy zaczyna się od relacji osobistych, a relacje osobiste zaczynają się od dobrych rozmów.

Udostępnij